Bardzo ważny dla naszego życia i rozwoju zmysł. Nie odczuwamy go tak świadomie jak np. dotyk czy smak, ale on cały czas pracuje. Przeczytaj, dlaczego.
- Receptory układu przedsionkowego znajdują się w uchu wewnętrznym.
- Jego receptory są najbardziej wrażliwe, precyzyjne, czułe ze wszystkich receptorów zmysłowych.
- Równowaga to coś więcej niż praca systemu przedsionkowego. Na równowagę ma jeszcze wpływ propriocepcja (czucie głębokie).
- „W 10 tygodniu ciąży płód zaczyna reagować ruchem na stymulację” (Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka – Borkowska)
- System przedsionkowy jest BARDZO wrażliwy na ruch, dzięki czemu „monitoring” jest tak precyzyjny.
- System daje nam informacje:
- o tym czy jestem w ruchu czy spoczynku
- z jaką prędkością się poruszam
- w jakim kierunku
- ma wpływ na napięcie mięśni potrzebne do wykonania konkretnego zadania
- zmianach grawitacyjnych
- położeniu naszego ciała względem otoczenia
- położeniu przedmiotów względem naszego ciała
- pomaga nam osiągnąć równowagę dzięki bieżącemu monitoringowi
- Z różnych powodów rodzice unikają karuzeli, huśtawek, nie pozwalają na kręcenie się wokół własnej osi. Między innymi takie aktywności stymulują układ przedsionkowy i jego praca jest po prostu lepsza. (UWAGA: padaczka).
- Napięcie mięśni jest zależne od pracy systemu przedsionkowego i zmysłu czucia głębokiego.
- Bodźce dotykowe i przedsionkowe są bardzo ważne w rozwoju niemowląt, np. delikatne kołysanie.
- Jeśli chodzi o zmysły, system przedsionkowy należy do trzech najważniejszych systemów sensorycznych (układ przedsionkowy, propriocepcja, dotyk).
Bibliografia:
Ayres J. (2018). Dziecka a integracja sensoryczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia
Borkowska M. (2018). Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia
Biel L. (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Kranowitz C. (2018). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia
Maas V. (2016). Uczenie się przez zmysły. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia