7 maja, 2021 W Wiedza

10 faktów o układzie przedsionkowym

Bardzo ważny dla naszego życia i rozwoju zmysł. Nie odczuwamy go tak świadomie jak np. dotyk czy smak, ale on cały czas pracuje. Przeczytaj, dlaczego.

 

  1. Receptory układu przedsionkowego znajdują się w uchu wewnętrznym.
  2. Jego receptory są najbardziej wrażliwe, precyzyjne, czułe ze wszystkich receptorów zmysłowych.
  3. Równowaga to coś więcej niż praca systemu przedsionkowego. Na równowagę ma jeszcze wpływ propriocepcja (czucie głębokie).
  4. „W 10 tygodniu ciąży płód zaczyna reagować ruchem na stymulację” (Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka – Borkowska)
  5. System przedsionkowy jest BARDZO wrażliwy na ruch, dzięki czemu „monitoring” jest tak precyzyjny.
  6. System daje nam informacje:
  • o tym czy jestem w ruchu czy spoczynku
  • z jaką prędkością się poruszam
  • w jakim kierunku
  • ma wpływ na napięcie mięśni potrzebne do wykonania konkretnego zadania
  • zmianach grawitacyjnych
  • położeniu naszego ciała względem otoczenia
  • położeniu przedmiotów względem naszego ciała
  • pomaga nam osiągnąć równowagę dzięki bieżącemu monitoringowi
  1. Z różnych powodów rodzice unikają karuzeli, huśtawek, nie pozwalają na kręcenie się wokół własnej osi. Między innymi takie aktywności stymulują układ przedsionkowy i jego praca jest po prostu lepsza. (UWAGA: padaczka).
  2. Napięcie mięśni jest zależne od pracy systemu przedsionkowego i zmysłu czucia głębokiego.
  3. Bodźce dotykowe i przedsionkowe są bardzo ważne w rozwoju niemowląt, np. delikatne kołysanie.
  4. Jeśli chodzi o zmysły, system przedsionkowy należy do trzech najważniejszych systemów sensorycznych (układ przedsionkowy, propriocepcja, dotyk).

Bibliografia:

Ayres J. (2018). Dziecka a integracja sensoryczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia

Borkowska M. (2018). Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia

Biel L. (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Kranowitz C. (2018). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia

Maas V. (2016). Uczenie się przez zmysły. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia