fbpx
10 września, 2021 W Materiały PDF

Budowa jabłka – karty naukowe Montessori

Rozpoczyna się właśnie sezon na jabłka – najlepsza pora na to, by pokazać dzieciom z czego są zbudowane, spróbować, jak smakują, nauczyć nazw. W tym artykule znajdziecie karty naukowe Montessori – budowa jabłka. Najlepszą formą nauki jest multisensoryczne doświadczenie – wspólne obieranie, krojenie i jedzenie jabłka do czego Was zachęcam.

Jabłko jest bardzo popularnym owocem w Polsce. Dzieci bardzo szybko poznają ten owoc, jego smak i zapach. A czy znają jego części? A co z dziećmi, które nie lubią smaku jabłka, nigdy wcześniej go nie próbowały lub są wybiórcze pokarmowo i jabłko nie jest owocem, który spożywają? Nawet jeśli dzieci nie preferują spożywania jabłek, ważne jest zaznajomienie ich z nimi. Może kiedyś nadejdzie dzień, w którym spróbują tego owocu i zostanie on na stałe włączony do diety dziecka.

Oprócz spożywania jabłka, jest to nauka nazw jego części, sensoryczne doświadczenie struktury, poznawanie najbliższego otoczenia i rozumienia zmieniających się pór roku i darów, jakie one przynoszą.

 

Karty naukowe Montessori – budowa jabłka

Zestaw składa się z 14 kart – 7 obrazkowych i 7 kontrolnych (z podpisem) oraz etykiet dla dzieci, które potrafią już czytać. W kartach naukowych trudność wyodrębniona jest kolorem czerwonym, dzięki czemu nawet najmniejsze części jabłka są widoczne i łatwe w rozpoznaniu.

 

Prezentacja kart naukowych Montessori:

Nauczyłam się tego na kursie i jest to dobre wprowadzenie do budowy jabłka lub innego owocu. Prosimy dziecko o pokazanie rąk, nóg, oka, nosa. Mówimy: „to są części Twojego ciała. Jabłko też składa się z części, pokażę Ci.”  Omawiasz budowę jabłka na owocu, a następnie wyjmujesz karty i mówisz: „Te karty też przedstawiają budowę jabłka.” Dziecko dopasowuje karty do części owocu bądź pokazuje na owocu, gdzie znajduje się część jabłka przedstawiona na karcie.

Poproś dziecko o rozłożenie kart – najpierw kontrolne (z podpisem) od lewej do prawej, a potem dopasowanie pod spodem obrazkowych (bez podpisu). Jeśli pracujesz z dziećmi, które mają trudności rozwojowe, dostosuj prezentację do możliwości dzieci. Następnie wybierz 3 karty i przeprowadź lekcję trójstopniową.

Przeprowadź lekcję trójstopniową:

  • 1 etap – nazwanie przedmiotu przez osobę dorosłą (To jest…)
  • 2 etap – rozpoznanie (dorosły wydaje polecenia, dziecko je realizuje – pokaż mi, dotknij, zapukaj, podmuchaj)
  • 3 etap – zapamiętanie – dziecko nazywa przedmiot (Co to jest?)

Kolejnego dnia warto powtórzyć nazwy, których dziecko nauczyło się pierwszego dnia i przeprowadzić lekcję trójstopniową z pozostałymi.

 

Pobierz materiały PDF