Jak myślicie, czy istnieje osoba, która nie słyszała o Dniu Kropki? Okazuje się, że tak. Co to za święto? Czy jest wymysłem? Jak kreatywnie spędzić ten dzień? Skłonna jestem stwierdzić, że jest to jedno z ważniejszych świąt w kalendarzu większości nauczycieli przedszkola. Prace plastyczne, ubrania udekorowane kropkami, twarze dzieci w kropach. 15 września większość przedszkolnych i żłobkowych sal zmienia się w kropkowy festiwal.
Kropki symbolizują tego dnia wiarę w siebie, odkrywanie talentów, wiarę we własne możliwości, dążenie do celu i spełnianie swoim marzeń. Wszystko to zapoczątkowane zostało dzięki nieśmiałej dziewczynce o imieniu Vashtii, która miała wielkie szczęście trafiając na swojej drodze na nauczycielkę plastyki, która pomogła dziecku poznać swój talent i uwierzyć w siebie.
Zwykła kropka, niezwykła historia
Historia Vashtii została opisana w książce „The Dot”, która od 2017 r. jest dostępna w polskiej wersji językowej. Historia ta utworzyła początek dla święta, które w prosty, przyjemny i kreatywny sposób zwraca uwagę na istotne sprawy.
Z tego miejsca chcę życzyć wszystkim dzieciom, aby trafiły na swojej przedszkolnej drodze na nauczyciela pełnego pasji i zaangażowania, dzięki któremu na świat będzie umiało patrzeć z odwagą i wiarą we własne możliwość ci. Jeśli jednak to Ty nauczycielu lub rodzicu czytasz ten tekst, bądź takim aniołem dla swoich dzieci i pozwól, aby te rosnące skrzydła mogły patrzeć z odwagą na otaczający świat.
Co można zrobić na Dzień Kropki?
Kropka to temat przewodni zajęć organizowanych 15 września. Poniżej znajdziecie kilka pomysłów na kreatywne i wartościowe spędzenie czasu z dziećmi właśnie tego dnia.
Talerzyki w piegi
Co nam będzie potrzebne: talerzyki papierowe, kropki wycięte z papieru lub narysowane, kolorowe patyczki (np. z Pepco). Naklejamy kropki na talerzyki, w dowolny wzór, następnie talerze rozkładamy na podłodze lub przyklejamy do tablicy, dzieciom wręczamy kolorowe patyczki spośród których dzieci dopasowują patyczki do kropek na talerzykach. Patyczki możemy połączyć w pary, tak aby dziecko musiało znaleźć odpowiednią parę do wzoru kropek na talerzyku np. 3 kropki na talerzyku, 3 patyczki połączone. Dziecko szuka wzoru patyczków pasujących do kolorów kropek na wylosowanym talerzyku.
Kolorowy paw
Co nam będzie potrzebne: przezroczyste rękawiczki foliowe, kolorowe kółeczka wycięte lub narysowane, obrazek pawia lub wycięty z papieru, pompony. Przyklejamy rękawiczki do brystolu, kartki, pośrodku naklejamy obrazek pawia tak, żeby rękawiczki tworzyły jego pióra, następnie na opuszku każdego palca naklejamy jeden kolor kółeczka, wkładamy pompony do jednej i do drugiej rękawiczki zgodnie z kolorami kółeczek dopasowanymi do rękawiczki. Dziecko ma za zadanie przecisnąć kolorowe pompony zgodnie ze wzorek kropek.
„Łyżeczki w kropeczki”
Co potrzebujemy: plastikowe lub drewniane łyżeczki, pompony. Naklejamy pompony na łyżeczkę tak, aby powstała para do każdej łyżeczki. Układamy dziecku wzór np. z 4 łyżeczek, zakrywamy wzór kartką, a dziecka zadaniem jest odtworzenie wzoru. Dowolność wykonania, łatwiejszy wzór np. 3-4 łyżeczki, dla dzieci starszych możemy sprawdzić pamięć większą ilością łyżeczek.
Kropkowane patyczki
Co potrzebujemy: patyczki logopedyczne, pompony. Do patyczków przyklejamy klejem na gorąco małe pompony w odległości około 1.5 cm tworząc wzór. Przygotowujemy kilka takich samych wzorów. Naszym zadaniem jest wymieszanie patyczków, rozłożenie, a dziecko ma za zadanie wyszukać wzór pasujący do wskazanego przez nas.
Wszystkie zabawy polegają na angażowaniu dzieci, tworzeniu przez nich pomocy rozwojowych, które będą mogły być wykorzystywane wielokrotnie.
Co ćwiczymy dzięki tym zabawom?
Umiejętność wzrokowo- ruchowa
Śledzenie wzrokiem
Koordynacja oko- ręka
Poruszanie przedmiotami w dłoni/ manipulowanie
Opozycja kciuka i palców
Skupienie uwagi
O autorze: mgr Paulina Frąckiewicz
Terapeuta Integracji Sensorycznej, Terapeuta Ręki, Terapeuta Treningu Umiejętności Społecznych. Nauczyciel wczesnoszkolny i przedszkolny, oligofrenopedagog. Posiada doświadczenie w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pracuje w przedszkolu terapeutycznym dla dzieci z autyzmem. Mama 2 wspaniałych dzieci, szczęśliwa żona. Uwielbia pracę z dziećmi, kocha podróże, a w międzyczasie poszerza swoją wiedzę o kolejne kursy.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.