26 października, 2020 W Wiedza

Funkcjonalne i niefunkcjonalne przykłady chwytów

Stworzyłam dla Was ściągę, w której możecie zobaczyć jak prawidłowo powinien wyglądać chwyt narzędzia pisarskiego u dziecka w wieku szkolnym. Wiele dzieci w wieku przedszkolnym jest na etapie dynamicznego chwytu trójpalcowego, czyli na etapie dojrzałych chwytów pisarskich. Obserwujcie swoje dzieci i w razie wątpliwości udajcie się na diagnozę do terapeuty ręki.

 

Funkcjonalne chwyty:

  • przedramię leży na stole
  • odpowiednia ruchliwość nadgarstka i palców
  • dysocjacja palców
  • odpowiednia dystrybucja napięcia mięśni do wykonywanego zadania
  • precyzja, szybkość i płynność ruchu

 

Dojrzałe chwyty pisarskie według koncepcji Smart Hand Model:

  • chwyt trójpalcowy boczny

 

  • dynamiczny chwyt czteropalcowy boczny

 

  • dynamiczny chwyt czteropalcowy

 

  • dynamiczny chwyt trójpalcowy

 

Dojrzałe chwyty pisarskie są zaliczane do funkcjonalnych chwytów pisarskich wg koncepcji Smart Hand Model. Mimo że według autorek SHM są najbardziej efektywne, dwa z nich pozostają siłowe: trójpalcowy boczny oraz czteropalcowy boczny. Najbardziej funkcjonalnym jest dynamiczny chwyt trójpalcowy.

 

 

Według koncepcji PTR do funkcjonalnych chwytów należą:

  • dynamiczny chwyt trójpalcowy

 

  • dynamiczny chwyt czteropalcowy

 

  • dostosowany chwyt trójpalcowy*

 

*Dostosowany chwyt jest dla osób, które nie mają możliwości utrzymania narzędzia pisarskiego w inny sposób i jest to jedyna możliwość na osiągnięcie chwytu pisarskiego.

 

 

Niefunkcjonalne chwyty:

  • są siłowe
  • występuje duża męczliwość dłoni
  • brak precyzji i płynności
  • nieprawidłowe ułożenie palców lub kciuka
  • chwyty prymitywne lub przejściowe u dzieci, które powinny posługiwać się funkcjonalnymi chwytami pisarskimi (czyli opóźnienie)

   

Bibliografia:

„Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci” Klaudia Piotrowska-Madej, Agnieszka Żychowicz

„Terapia ręki w praktyce” Aneta Giczewska, Wioletta Bartkiewicz