Pomoc rozwojowa do ćwiczenia liczenia w zakresie 10 do wykorzystania przez nauczycieli, terapeutów i rodziców. Rozpoznawanie symboli, wartości i zapisu słownego liczb. Koncentracja, pamięć, mała motoryka. Pojęcia: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt, prawo, lewo, góra, dół, nad, pod. A to wszystko do pobrania po zapisaniu się do mojego newslettera (zjedź na dół strony).
W skład zestawu wchodzą:
- 10 kart przedstawiających wartości liczb od 1 do 10
- 10 kart przedstawiających symbole liczb od 1 do 10
- 10 kart przedstawiających zapis słowny liczb od 1 do 10
- 13 kart przedstawiających różne konfiguracje figur geometrycznych
- arkusz z zebrami
- 2 arkusze do wylepiania plasteliną
- kolorowanka
Przygotowanie zestawu do pracy:
- karty w rozmiarze 14 cm x 14 cm należy wyciąć i laminować
- wyciąć pojedyncze zebry z arkuszu z zebrami i laminować
Możliwości pracy z pomocą rozwojową

-
Poznanie wartości liczb od 1 do 10
Użyj do tego kart, na których znajduje się odpowiednia danej liczbie ilość zebr (karty z zebrami). Sposobów na poznawanie wartości liczb jest mnóstwo – jedni wybierają ścieżkę metody Montessori i uczą za pomocą lekcji trójstopniowej, inni uczą się po prostu praktykując przeliczanie.
Lekcja trójstopniowa Montessori:
- etap – nazwanie przedmiotu przez osobę dorosłą (To jest 1 zebra. To są 2 zebry. To są 3 zebry.)
- etap – rozpoznanie (dorosły mówi, wydaje polecenia, dziecko – pokaż mi, dotknij, zapukaj, podmuchaj (daj mi proszę kartę przedstawiającą 2 zebry…)
- etap – zapamiętanie – dziecko nazywa przedmiot (Ile tu jest zebr?)
Jednego dnia pomóż dziecku poznać wartość liczb od 1 do 3. Dzieci bardzo lubią powtarzać i ćwiczyć nowe umiejętności, więc stwarzaj do tego naturalne okazje. Kolejnego dnia zróbcie powtórkę rozpoznawania wartości liczb od 1 do 3, by móc przejść dalej, czyli do rozpoznawania wartości liczb 4, 5, 6. I ostatniego dnia: 7, 8, 9, 10. Tempo nauki dostosuj do swojego dziecka – jedne będą w stanie nauczyć się wartości liczb od 1 do 10 w ciągu jednego dnia, inne będą potrzebować znacznie więcej czasu. W obu przypadkach bardzo ważne jest powtarzanie, które pozwala dziecku uporządkować nowo zdobyte informacje, ćwiczyć przeliczanie na innych pomocach rozwojowych i przedmiotach, które znajdują się w domu.
Innym sposobem jest poproszenie dziecka o kładzenie takiej samej ilości żetonów ile znajduje się zebr na karcie, czyli przykrywanie ich. Czyli jak dziecko ma kartę z 5 zebrami to na każdej zebrze kładzie żeton. Jeszcze innym sposobem jest wzięcie wyciętych z arkusza zebr i poproszenie dziecka o ułożenie odpowiedniej liczby zebr pod odpowiednią kartą. Ile położysz zebr pod kartą z jedną zebrą? Ile położysz zebr pod kartą z dwiema zebrami? Ile położysz zebr pod kartą z trzeba zebrami? W ten sposób możesz sprawdzić, czy dziecko kojarzy ilość z wypowiadanymi liczebnikami i czy potrafi odtworzyć ilość reprezentowaną na kartach. Możesz też poprosić dziecko o to, żeby przyniosło Ci 2 kredki, 1 szklankę, 3 piłki. Warto bawić się przy każdej okazji z nowo poznanymi wartościami liczb, żeby dziecko w naturalnych okolicznościach, poprzez aktywność i zabawę mogło ćwiczyć tę umiejętność.
-
Nauka symboli liczb do 10
Jak dziecko zna wartości liczb od 1 do 10, czyli jest w stanie dać Ci np. 5 jabłek, 9 spinaczy, 1 żeton i 10 puzzli to możesz spokojnie przejść do symboli, czyli reprezentacji graficznej liczb. Dzieci pracują najpierw sensorycznie, na konkretach, a dopiero potem przechodzą do pojęć abstrakcyjnych. Nie zależy nam na tym, żeby dziecko recytowało wyliczankę od 1 do 10, zgadywało ile to jest, lecz potrafiło policzyć i widziało różnicę ilościową pomiędzy liczbami. Chodzi o zrozumienie.
Jeśli idziemy drogą Montessori to postępujemy tak samo jak w przypadku nauki wartości liczb. Pierwszego dnia pokazujemy dziecku symbole cyfr 1, 2, 3 i przeprowadzamy lekcję trójstopniową. Kolejnego 4,5,6 i ostatniego 7, 8, 9, 10. I tutaj też zwracam uwagę na to, że jedno dziecko nauczy się tego przez 3 dni, inne będzie potrzebowało 15 dni, a jeszcze inne 3 miesiące – to jest kwestia totalnie indywidualna i trzeba to dostosować do dziecka.

-
Połączenie ilości i symboli
Jak już dziecko zna wartości liczb i ich symbole można przejść do połączenia. Czyli dziecko dopasowuje odpowiednią kartę z zebrami do odpowiedniej karty z symbolem.
Dziecko może też układać odpowiednią ilość zebr z arkusza pod odpowiednim symbolem. Kartami kontrolnymi mogą być karty z zebrami – czyli dziecko sprawdza, czy zrobiło dobrze.
Możesz przykleić zebry do spinaczy, dzięki czemu dziecko będzie jednocześnie mogło ćwiczyć małą motorykę poprzez przypinanie odpowiedniej ilości spinaczy do odpowiedniej karty.

-
Nauka zapisu słownego liczb do 10
Gdy dziecko potrafi już pisać możesz pokazać dziecku zapis słowny liter. Zaproponować pracę z dużym ruchomym alfabetem Montessori, pisanie w piasku, na tablicy kredowej czy w zeszycie.
-
Układanie odpowiedniej ilości zebr na karcie ze słownym zapisem liczb bądź na karcie symbolu.
-
Połączenie ilości, symboli i zapisu słownego
Kolejną możliwością pracy jest połączenie 3 rodzajów kart podczas pracy. Dziecko dopasowuje ilość i symbol liczb do odpowiedniego zapisu słownego.
-
Trzymanie się konturu – wylepianie napisu „zebra”
Ważne ćwiczenie dla dzieci, które są na etapie poznawania liter i przygotowują się do nauki pisania. Ważne też ćwiczenie dla dzieci, które mają trudność z dostrzeganiem konturów czy potrzebują ćwiczeń z zakresu terapii ręki.

-
Pojęcia: nad, pod, obok, w środku, prawo, lewo, góra, dół
Karty z figurami geometrycznymi. Proś dziecko o położenie zebry na niebieski kwadrat, czerwone koło. Połóż proszę zebrę nad czerwonym kołem; połóż proszę zebrę w środku, połóż proszę zebrę na samym dole po lewej stronie…

-
Kolorowanka
Przyjemne ćwiczenie na odprężenie.
Zestaw do samodzielnego wydruku. Wszystkie karty w rozmiarze 14cm x 14cm oraz wycięte zebry warto laminować, dzięki czemu będą dłużej służyły. Pliki są przygotowane w formacie PDF.
Pobierz materiały PDF