fbpx
14 grudnia, 2020 W Materiały PDF

Karty do matematyki 1-10 zebra (PDF)

Pomoc rozwojowa do ćwiczenia liczenia w zakresie 10 do wykorzystania przez nauczycieli, terapeutów i rodziców. Rozpoznawanie symboli, wartości i zapisu słownego liczb. Koncentracja, pamięć, mała motoryka. Pojęcia: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt, prawo, lewo, góra, dół, nad, pod. A to wszystko do pobrania po zapisaniu się do mojego newslettera (zjedź na dół strony).

 

W skład zestawu wchodzą:

  • 10 kart przedstawiających wartości liczb od 1 do 10
  • 10 kart przedstawiających symbole liczb od 1 do 10
  • 10 kart przedstawiających zapis słowny liczb od 1 do 10
  • 13 kart przedstawiających różne konfiguracje figur geometrycznych
  • arkusz z zebrami
  • 2 arkusze do wylepiania plasteliną
  • kolorowanka

 

Przygotowanie zestawu do pracy:

  • karty w rozmiarze 14 cm x 14 cm należy wyciąć i laminować
  • wyciąć pojedyncze zebry z arkuszu z zebrami i laminować

 

Możliwości pracy z pomocą rozwojową

 

  1. Poznanie wartości liczb od 1 do 10

Użyj do tego kart, na których znajduje się odpowiednia danej liczbie ilość zebr (karty z zebrami). Sposobów na poznawanie wartości liczb jest mnóstwo – jedni wybierają ścieżkę metody Montessori i uczą za pomocą lekcji trójstopniowej, inni uczą się po prostu praktykując przeliczanie.

 

Lekcja trójstopniowa Montessori:

  1. etap – nazwanie przedmiotu przez osobę dorosłą (To jest 1 zebra. To są 2 zebry. To są 3 zebry.)
  2. etap – rozpoznanie (dorosły mówi, wydaje polecenia, dziecko – pokaż mi, dotknij, zapukaj, podmuchaj (daj mi proszę kartę przedstawiającą 2 zebry…)
  3. etap – zapamiętanie – dziecko nazywa przedmiot (Ile tu jest zebr?)

 

Jednego dnia pomóż dziecku poznać wartość liczb od 1 do 3. Dzieci bardzo lubią powtarzać i ćwiczyć nowe umiejętności, więc stwarzaj do tego naturalne okazje. Kolejnego dnia zróbcie powtórkę rozpoznawania wartości liczb od 1 do 3, by móc przejść dalej, czyli do rozpoznawania wartości liczb 4, 5, 6. I ostatniego dnia: 7, 8, 9, 10. Tempo nauki dostosuj do swojego dziecka – jedne będą w stanie nauczyć się wartości liczb od 1 do 10 w ciągu jednego dnia, inne będą potrzebować znacznie więcej czasu. W obu przypadkach bardzo ważne jest powtarzanie, które pozwala dziecku uporządkować nowo zdobyte informacje, ćwiczyć przeliczanie na innych pomocach rozwojowych i przedmiotach, które znajdują się w domu.

Innym sposobem jest poproszenie dziecka o kładzenie takiej samej ilości żetonów ile znajduje się zebr na karcie, czyli przykrywanie ich. Czyli jak dziecko ma kartę z 5 zebrami to na każdej zebrze kładzie żeton. Jeszcze innym sposobem jest wzięcie wyciętych z arkusza zebr i poproszenie dziecka o ułożenie odpowiedniej liczby zebr pod odpowiednią kartą. Ile położysz zebr pod kartą z jedną zebrą? Ile położysz zebr pod kartą z dwiema zebrami? Ile położysz zebr pod kartą z trzeba zebrami? W ten sposób możesz sprawdzić, czy dziecko kojarzy ilość z wypowiadanymi liczebnikami i czy potrafi odtworzyć ilość reprezentowaną na kartach. Możesz też poprosić dziecko o to, żeby przyniosło Ci 2 kredki, 1 szklankę, 3 piłki. Warto bawić się przy każdej okazji z nowo poznanymi wartościami liczb, żeby dziecko w naturalnych okolicznościach, poprzez aktywność i zabawę mogło ćwiczyć tę umiejętność.

 

  1. Nauka symboli liczb do 10

Jak dziecko zna wartości liczb od 1 do 10, czyli jest w stanie dać Ci np. 5 jabłek, 9 spinaczy, 1 żeton i 10 puzzli to możesz spokojnie przejść do symboli, czyli reprezentacji graficznej liczb. Dzieci pracują najpierw sensorycznie, na konkretach, a dopiero potem przechodzą do pojęć abstrakcyjnych. Nie zależy nam na tym, żeby dziecko recytowało wyliczankę od 1 do 10, zgadywało ile to jest, lecz potrafiło policzyć i widziało różnicę ilościową pomiędzy liczbami. Chodzi o zrozumienie.

Jeśli idziemy drogą Montessori to postępujemy tak samo jak w przypadku nauki wartości liczb. Pierwszego dnia pokazujemy dziecku symbole cyfr 1, 2, 3 i przeprowadzamy lekcję trójstopniową. Kolejnego 4,5,6 i ostatniego 7, 8, 9, 10. I tutaj też zwracam uwagę na to, że jedno dziecko nauczy się tego przez 3 dni, inne będzie potrzebowało 15 dni, a jeszcze inne 3 miesiące – to jest kwestia totalnie indywidualna i trzeba to dostosować do dziecka.

 

  1. Połączenie ilości i symboli

Jak już dziecko zna wartości liczb i ich symbole można przejść do połączenia. Czyli dziecko dopasowuje odpowiednią kartę z zebrami do odpowiedniej karty z symbolem.

Dziecko może też układać odpowiednią ilość zebr z arkusza pod odpowiednim symbolem. Kartami kontrolnymi mogą być karty z zebrami – czyli dziecko sprawdza, czy zrobiło dobrze.

Możesz przykleić zebry do spinaczy, dzięki czemu dziecko będzie jednocześnie mogło ćwiczyć małą motorykę poprzez przypinanie odpowiedniej ilości spinaczy do odpowiedniej karty.

 

  1. Nauka zapisu słownego liczb do 10

Gdy dziecko potrafi już pisać możesz pokazać dziecku zapis słowny liter. Zaproponować pracę z dużym ruchomym alfabetem Montessori, pisanie w piasku, na tablicy kredowej czy w zeszycie.

 

  1. Układanie odpowiedniej ilości zebr na karcie ze słownym zapisem liczb bądź na karcie symbolu.

 

  1. Połączenie ilości, symboli i zapisu słownego

Kolejną możliwością pracy jest połączenie 3 rodzajów kart podczas pracy. Dziecko dopasowuje ilość i symbol liczb do odpowiedniego zapisu słownego.

 

  1. Trzymanie się konturu – wylepianie napisu „zebra”

Ważne ćwiczenie dla dzieci, które są na etapie poznawania liter i przygotowują się do nauki pisania. Ważne też ćwiczenie dla dzieci, które mają trudność z dostrzeganiem konturów czy potrzebują ćwiczeń z zakresu terapii ręki.

 

  1. Pojęcia: nad, pod, obok, w środku, prawo, lewo, góra, dół

Karty z figurami geometrycznymi. Proś dziecko o położenie zebry na niebieski kwadrat, czerwone koło. Połóż proszę zebrę nad czerwonym kołem; połóż proszę zebrę w środku, połóż proszę zebrę na samym dole po lewej stronie…

 

  1. Kolorowanka

Przyjemne ćwiczenie na odprężenie.

 

Zestaw do samodzielnego wydruku. Wszystkie karty w rozmiarze 14cm x 14cm oraz wycięte zebry warto laminować, dzięki czemu będą dłużej służyły. Pliki są przygotowane w formacie PDF.

 

Pobierz materiały PDF