5 lipca, 2020 W #sztukarozwijamózg

Retransmisja webinarium: Jak dzieci wyrażają siebie i swój świat poprzez sztukę

Moim gościem pierwszego bezpłatnego webinarium w ramach projektu #sztukarozwijamózg była Magdalena Markowska. Webinaria dotyczą połączenia sztuki i rozwoju dzieci.

Magdalena jest psychologiem, terapeutą behawioralnym, neuroterapeutą, wykładowcą i szkoleniowcem. Założycielką Niepublicznego Przedszkola Akademia Kota Leonarda i Ośrodka Rozwoju i Wsparcia Żółta Kukułka. Jako wykładowca współpracuje z Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i Wyższą Szkołą Gospodarki w Bydgoszczy. Prowadzi autorskie szkolenia z zakresu edukacji włączającej dziecka z autyzmem i zachowań trudnych. Autorka metody terapeutyczno-przedszkolnej KukuKotku realizowanej w przedszkolu. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzieli się na łamach prasy popularnonaukowej. Wspiera placówki oświatowe w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Prywatnie miłośniczka kotów i jazdy na nartach.

Magdalena podczas webinarium skupiła się na doświadczeniu wynikającym z własnej praktyki. Tworząc przedszkole zależało jej na tym, aby dzieci obcowały w estetycznym otoczeniu sztuki, dlatego na ścianach jej przedszkola zamiast tradycyjnych „smerfusiów” wiszą obrazy m. in. Darii Andrews. Przestrzeń stworzyła z myślą o tym, aby to dzieci ją kreowały, postawiła na minimalizm, który nie przebodźcowuje, a uwalnia potencjał.

W swojej placówce realizuje metodę pracy wzorowaną na pedagogice Reggio, która zakłada, że dziecko poznaje świat intensywnie i na wiele sposób, które angażują wszystkie zmysły. Proces edukacyjny powinien więc brać pod uwagę specyfikę rozwoju dziecka, jego ogromne możliwości poznawcze oraz otwartość na nowe doświadczenia i przeżycia. Zamiast narzucać dziecku określone zachowania nauczyciele współdziałają z nim w procesie uczenia i umożliwiają mu odkrywanie świata.

W swojej prezentacji pokazała jak wykreować przyjazną dla rozwoju dziecka przestrzeń, zdjęcia z zajęć artystycznych, które mogą stanowić inspirację dla innych. Zwróciła uwagę, jak ważne jest tworzenie wystaw z dziecięcych prac, omawianie tych prac wspólnie z dziećmi oraz jak dawać dzieciom przestrzeń do swobodnego rozwoju kreatywności.

 

Oglądając retransmisję webinarium dowiesz się więcej o:

  • psychologii twórczości
  • przestrzeni uwalniającej potencjał