Dzięki pomocom rozwojowym Montessori już najmłodsze dzieci mogą nauczyć się gramatyki. Cechą charakterystyczną metody Montessori jest stopniowanie trudności. Oprócz nauki od najprostszych do coraz trudniejszych umiejętności, polega również na tym, że dzieci uczą się czegoś w najprostszej formie. W tym artykule zobaczysz to na przykładzie rzeczownika.
Przed wprowadzeniem kart otoczenia, pobaw się z dziećmi w prostą zabawę. Poproś je, aby przyniosły Ci coś, co nie ma nazwy (użyj dosłownie tego sformułowania: przynieś mi proszę coś, co nie ma nazwy). I zazwyczaj dzieci przynoszą przedmioty, których nazw nie znają. A Ty za każdym razem mówisz, że ten przedmiot ma swoją nazwę. To jest …….. Potem poproś o przyniesienie konkretnych rzeczy, np. lalkę, samochodzik, klocek. Następnie pokazuj palcem określone przedmioty i proś dzieci o to, by podały ich nazwę. Na koniec zabawy powiedz: „Każda rzecz ma swoją nazwę. Nazwy rzeczy to są rzeczowniki”. Poćwiczymy jeszcze?
Wydrukuj karty otoczenia i zalaminuj. Karty są w wersji z małymi i wielkimi literami.
Rzeczowniki w metodzie Montessori drukowane są na czarnym tle. Karty otoczenia to wyrazy, które przedstawiają przedmioty znajdujące się w najbliższym otoczeniu dziecka. Wpisałam te, które są najbardziej popularne w szkole i w domu. Gramatyka Montessori dzieli się na materiał fonetyczny i niefonetyczny. Fonetyczny zapis jest rozumiany jako brak rozbieżności między mową a pismem, a niefonetyczny jako zawierający rozbieżność. Ja w swoich kartach nie stosuję się do tej zasady, więc jeśli Wam na tym zależy – posegregujcie karty.
Jak używać kart? Dziecko czyta wyraz znajdujący się na karteczce i kładzie tam, gdzie znajduje się ta rzecz. Bardzo proste ćwiczenie rzeczownika, do którego Was zachęcam.
Pobierz materiały PDF
O autorze: Beata Wintoch
Logopedka, terapeutka SI, terapeutka ręki. Założycielka Poradni Terapeutycznej. Uwielbia pracować z dziećmi w spektrum autyzmu.