Co tydzień w środę od godz. 12 do 20 w moim stories na Instagramie @sensoryczna_edukacja otwarte jest okienko do zadawania pytań związanych z integracją sensoryczną, terapią ręki, edukacją i terapią dzieci. Gorąco Was zapraszam do obserwowania mnie na IG i korzystania z tego przywileju. Odpowiadam tak, jakbym odpowiadała rodzicowi podczas konsultacji na żywo.
Postanowiłam wrzucać tutaj Wasze pytania i moje odpowiedzi – może znajdziecie tutaj coś, co Was zastanawia albo chcecie pogłębić swoją wiedzę.
1 pytanie: 6-latka, we wrześniu szkoła, leworęczna, pisze pismem lustrzanym, od prawej
Po pierwsze sprawdziłabym lateralizację (oko, ucho, ręka, noga) – w sensie warto to sprawdzić u specjalisty. Nie tylko ręka, pytanie jak reszta, a szczególnie które oko?
Po drugie pracowałabym nad tym, bo to odpowiedni moment. Nie czekać z tym do 1 klasy, bo tam dziecko będzie lecieć z programem, oby już nie online. Warto udać się do terapeuty ręki.
2 pytanie: Jak rozluźnić zbyt mocny nacisk narzędzia pisarskiego u sześciolatka?
To nie takie proste. To jak działa dłoń zależy od środka naszego ciała, obręczy barkowej, pozycji, w jakiej znajduje się dziecko, propriocepcji, dotyku. Dużo dobrych ćwiczeń znajduje się w moim webinarium o terapii ręki. Nie da się na to odpowiedzieć w dwóch zdaniach, niestety.
3 pytanie: Jeśli dziecko ma problemy ze snem, to jest to część Twojej działalności? Dziecko ponad 4 lata.
Nie, snem się nie zajmuję. Daję jedynie wskazówki dla rodziców o tym, jak przygotować dziecko i otoczenie, ale trudności to już nie moje kompetencje. Znam na IG taką jedną – @paniodsnu – tutaj możesz szukać wiedzy na ten temat. Bardzo szanuję to, co Komsta robi.
4 pytanie: Kołdra obciążeniowa, nadwrażliwość emocjonalna 9 lat
Myślę, że raczej konsultacja z psychologiem i wsparcie w tym kierunku – rozumienia swoich emocji i nauki zarządzania nimi. Też jestem nadwrażliwa – zarządzanie emocjami to podstawa. Z jakiego powodu kołderka?
5 pytanie: Jakie książki godne polecenia z ADD?
Nie wiem, nie czytałam żadnej w tym kierunku. Jeśli ktoś z obserwujących czytał i poleca – podziel się proszę.
6 pytanie: Wybiórczość pokarmowa u 2,5 latki. Co robić w warunkach domowych, żeby było trochę lepiej?
Zabawy związane z jamą ustną [ZA ZGODĄ DZIECKA] np. ssanie kostek lodu, żelek, owoców (coś, co dziecko lubi); wtryskiwanie naprzemiennie ciepłej i zimnej wody (na początku dziecko Tobie / samo sobie), zabawy stosowane przez logopedów np. ze słomkami, kląskanie, wydawanie różnorodnych dźwięków, dmuchanie balonów, masaż różnymi fakturami twarzy, ust. Konsultacja z terapeutą SI – czy to tylko wybiórczość pokarmowa? Jedna nowa zabawa na raz, tak długo jak dziecko chce. Jeśli mówi nie, to nie. Jak niepokoi – szukanie pomocy u specjalistów. Jak wygląda mycie zębów, twarzy, włosów? Jak wyglądają zabawy związane z fakturami?
7 pytanie: Gdzie poleca Pani zrobić kurs I i II stopnia z SI?
Ja robiłam w Polskim Stowarzyszeniu Terapeutów Integracji Sensorycznej i jestem zakochana. Bardzo ciekawą ofertę ma też Centrum Integracji Sensorycznej – od znajomych wiem, że mega.
8 pytanie: Dziecko z autyzmem krzyczące w Przedszkolu Terapeutycznym od jakiegoś czasu. O czym to może świadczyć?
O to trzeba zapytać panie pracujące z dzieckiem. Co się zmieniło / wydarzyło / z czym dziecku może być trudno? Co dzieje się przed tym jak dziecko zaczyna krzyczeć? Co robiło, co robiły panie, co robiły inne dzieci? Obserwować i zadawać sobie pytania, rozmawiać z rodzicami, szukać przyczyny i zrobić z tym coś mądrego.
9 pytanie: Jaką kołderkę obciążeniową poleca Pani do relaksacji, żeby nie przestymulować dziecka?
O tym czy jest potrzebna decyduje terapeuta SI. Są robione na indywidualne zamówienie. O tym jaka, na jak długi, kiedy itd. decyduje terapeuta i błagam nie zabierajcie się za to sami!
10 pytanie: Na co zwrócić uwagę, czy to jest tylko samo SI czy może jakieś spektrum?
Diagnoza SI mówi o tym, czy są trudności z SI. Diagnoza pod kątem spektrum u specjalistów daje odpowiedź, czy to jest spektrum. Często dzieci ze spektrum mają trudności z SI, więc jak coś Cię niepokoi to trzeba posprawdzać. Lepiej wiedzieć wcześniej i mądrze działać.
11 pytanie: Jak pracować z dzieckiem, które nie lubi szybkiego bujania w kocu?
A czemu służy szybkie bujanie w kocu? Może tego nie lubić i to nie koniecznie musi być trudność tylko preferencja. Ja bym się nad tym zastanowiła, czy to jest coś czego dziecko nie lubi czy jest więcej dowodów na to, że jest trudność ze zmysłem przedsionkowym. Odpowiedzi udziela terapeuta SI podczas diagnozy.
12 pytanie: Czy może Pani napisać coś więcej o 8 zmyśle – introcepcji. Czy są jakieś ćwiczenia profilaktyczne?
Widzimy 8 zmysł, o którym rzeczywiście mało się mówi. Dotyczy on wrażeń płynących z naszych narządów wewnętrznych i ich wpływu na nasze codzienne życie / zachowanie. Profilaktyka to według mnie nauka obsługi swojego ciała, czucia i rozumienia tego, co nam komunikuje. Czuję wiercenie w brzuchu – chyba jestem głodna. Podejmuję działanie – idę coś zjeść. Inny przykład to chodzenie do toalety na czas, czucie tego, że to ten moment i zdążanie. Kolejny – złe samopoczucie, choroba, odczuwanie gorączki, czyli świadomość, uważność, co ciało mówi.