31 marca, 2021 W Sensoryczna Poradnia

Sensoryczna Poradnia – Q & A [sesja 3]

Co tydzień w środę od godz. 12 do 20 w moim stories na Instagramie @sensoryczna_edukacja otwarte jest okienko do zadawania pytań związanych z integracją sensoryczną, terapią ręki, edukacją i terapią dzieci. Gorąco Was zapraszam do obserwowania mnie na IG i korzystania z tego przywileju. Odpowiadam tak, jakbym odpowiadała rodzicowi podczas konsultacji na żywo.

Postanowiłam wrzucać tutaj Wasze pytania i moje odpowiedzi – może znajdziecie tutaj coś, co Was zastanawia albo chcecie pogłębić swoją wiedzę.

 

Pytanie 1: 3-latek przestał sam jadać. Wyręcza się nami. Wygląda jakby się brzydził.

Czy 3-latek ma młodsze rodzeństwo? Czy zmieniło się coś w podawaniu pokarmów? Czy obserwujesz u dziecka zachowania związane z nadwrażliwością dotykową w obrębie twarzy lub dłoni? Co to znaczy, że dziecko wygląda jakby się brzydziło (dotyku, smaku, zapachu)? Od jakiego okresu to trwa? A jak nie karmicie to co się dzieje? A może jest jakaś potrzeba, którą dziecko próbuje w ten sposób zdobyć. Odpowiedzcie sobie na te pytania, może Was nakierują.

Webinarium o nadwrażliwości dotykowej znajduje się tu. Kliknij i sprawdź przy okazji.

 

Pytanie 2: Czym może skutkować brak terapii u dziecka z zaburzeniem czucia głębokiego (3 lata)?

Pogłębiającymi się trudnościami w tym zakresie, wpływem na edukację przedszkolną, potem szkolną i dorosłe życie. Jakie dokładnie macie zdiagnozowane trudności z czuciem głębokim? Jak teraz zachowuje się dziecko? Jak terapeuta diagnozujący widzi to w perspektywie? Dotyk, propriocepcja i przedsionek to 3 mega ważne zmysły w naszym życiu. Od nich zależy wiele innych umiejętności. Jak dziecko ma trudność z propriocepcją to może mieć np. trudności z równowagą, planowaniem motorycznym, nauką pisania, koncentracją czy pewnością siebie. I tak można wymieniać i wymieniać. Warto o to zadbać i stosować się do zaleceń terapeuty, dużo działać w domu. Jak? Mówię o tym w webinarium o integracji sensorycznej. Kliknij tutaj i sprawdź.

 

Pytanie 3: Czy masaż taktylny może być pomocny dziecku z zaburzeniami integracji sensorycznej?

Tak. Ja czasem korzystam z elementów terapii taktylnej podczas SI. Przypomina mi się chłopiec z autyzmem, który bardzo tego potrzebował przez określony czas. Jak do mnie przychodził to kładł się na leżankę, terapia taktylna (elementy) trwała tyle, ile potrzebował. Potem szliśmy dalej i robiliśmy inne rzeczy. Bardzo się przy tym wyciszał i był moment, kiedy było mu to potrzebne. Przy czym ja nie uznaję terapii taktylnej za wszelką cenę. To jest dotyk przez obcą osobę i nie każde dziecko jest na to gotowe.

 

Pytanie 4: Dziecko w 1 r. ż. cierpiało na zapadającą się krtań, krztusiło się przy jedzeniu. Teraz jest typem niejadka. Je mało i wiem, że mama mówi coś w stylu „jak nie zjesz to nie będziesz grała na tablecie”. I wtedy coś na siłę zje. Czy to może świadczyć o nadwrażliwości dotykowej? Czy to są po prostu złe doświadczenia dziewczynki z okresu niemowlęctwa? Dodam, że w przedszkolu też jest problem. Dodatkowo dziewczynka w trakcie mówienia „zacina się” i powtarza. Występy z publicznością sprawiają, że nie chce w ogóle się odzywać. Dziewczynka ma 5 lat.

Jakby dziecko do mnie trafiło to oczywiście sprawdziłabym od strony sensorycznej, ale według mnie w tym wypadku trzeba zacząć od neurologopedy. To bym poradziła rodzicowi – konsultację z neurologopedą. Warto porozmawiać z rodzicem co Was niepokoi, gdzie szukać pomocy, co ta pomoc może dziecku dać. Opisać funkcjonowanie dziecka, najlepiej na papierze, żeby rodzic mógł dać to specjaliście. I specjalista ma dzięki temu możliwość zobaczyć perspektywę pań z przedszkola i rodzica. Metoda na tablet nie jest okej, dziecko potrzebuje jedzenia do życia a nie dla tabletu.

 

Pytanie 5: Czy w normie jest, że dziecko 7 lat pisze niektóre litery w lustrzanym odbiciu?

Mogą się po prostu jeszcze mylić, jeśli są to niektóre litery. Jeśli nie ma innych niepokojących objawów to polecam po prostu popracować nad percepcją wzrokową i poczuciem przestrzeni na kartce, kierunkami i ćwiczenia związane z literami – różnorodne (nie tylko w zeszycie!). Fajne do tego mogą być ćwiczenia „Wzory i obrazki” Frostig. A do tego dużo ruchu!!! Która ręka i oko dominuje? Lateralizacja jednostronna czy skrzyżowana?

 

Zapraszam Was na mój Instagram. Bądź na bieżąco i zadawaj pytania! @sensoryczna_edukacja