Co tydzień w środę od godz. 12 do 20 w moim stories na Instagramie @sensoryczna_edukacja otwarte jest okienko do zadawania pytań związanych z integracją sensoryczną, terapią ręki, edukacją i terapią dzieci. Gorąco Was zapraszam do obserwowania mnie na IG i korzystania z tego przywileju. Odpowiadam tak, jakbym odpowiadała rodzicowi podczas konsultacji na żywo.
Postanowiłam wrzucać tutaj Wasze pytania i moje odpowiedzi – może znajdziecie tutaj coś, co Was zastanawia albo chcecie pogłębić swoją wiedzę.
1 pytanie: Czy „nie” na wózek (w ogóle się nie da wsadzić) u 11 miesięcznego dziecka to zaburzenia integracji sensorycznej?
Jak myślisz, to chodzi o pozycję ciała, w której dziecko znajduje się w wózku? A może o rozłąkę z Tobą? A może o inne faktury czy natężenie światła? Co się dzieje, jeśli kładziesz dziecko w tej samej pozycji w inne miejsce?
Moja odpowiedź niewiele powie: może to być jeden z objawów trudności w samoregulacji, ale nie musi. To zależy od szerokiego spojrzenia – którego nie mam jak osiągnąć przez Internet. Mogę polecić książkę dotyczącą zmysłów i małych dzieci – Sensoryczne niemowlę @charezinska; może przeczytanie tej książki da Ci dalsze wskazówki – czy jest więcej niepokojących objawów czy nie.
2 pytanie: 1,5 roku. Dociska mocno ręką kolców, jak ja robię to mnie boli. Gdy dotyka nogą od razu zabiera. Robi to bardzo często, poza tym rozwija się w normie.
Zarówno wnętrze dłoni jak i stopy są bardzo czułe na dotyk. Według opisu wychodzi nam dostarczanie sobie intensywnych bodźców i nadwrażliwość dotykowa. Szczerze to bym sprawdziła podczas konsultacji z terapeutą czy sensorycznie wszystko gra. Bo może dziecko tą mieszanką próbuje regulować sobie układ nerwowy i potrzebuje w tym zakresie wsparcia.
3 pytanie: SP kl. 1 – 3. Nauczyciel podejrzewa zaburzenia SI u ucznia. Jak wyglądają etapy postępowania?
Rodzic dostaje sygnał od nauczyciela – „niepokoi mnie to i to, dlatego uważam, że warto wykonać diagnozę SI u dziecka”. Rodzic zapisuje dziecko do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i wykonuje diagnozę, która trwa 2-4 spotkania (to zależy jak dziecko współpracuje). Terapeuta opracowuje diagnozę, nazywa ewentualną trudność i podejmuje decyzję, czy jest konieczna terapia czy nie, daje zalecenia dla nauczyciela i rodzica.
Zapraszam Was na mój Instagram. bądź na bieżąco i zadawaj pytania! @sensoryczna_edukacja