23 listopada, 2019 W Inspiracje

Sensoryczne gniotki z balonów

Prosty, tani i czasochłonny sposób (1-2 godziny) na domowe gniotki stymulujące zmysł dotyku i czucie głębokie w obrębie rąk. Po co robię gniotki z balonów dla dzieci? Przede wszystkim do oswajania z nowymi fakturami, doświadczeniami dotykowymi. Do uwrażliwiania zmysłu dotyku na nowe wrażenia (co czujesz pod palcami?) i odwrażliwiania w przypadku dzieci, które nie są w stanie dotknąć takiego gniotka, bo mają obronność dotykową. 

Jak się przygotować?

  • Kup transparentne i kolorowe super mocne balony
  • Zgromadź wypełnienie gniotków:
    • kulki hydrożelowe (trzeba je kilka godzin wcześniej wsypać do wody, żeby osiągnęły oczekiwaną wielkość)
    • piasek
    • małe kamyki
    • kaszę manną
    • brokat
    • kaszę gryczaną
    • ryż
    • konfetti
  • Weź butelkę i lejek (jeśli chcesz zrobić większe gniotki)

 

Jak je zrobić?

  • Jeśli chcesz zrobić małe gniotki – wypełnij nienapompowane balony tym, czym chcesz i je zawiąż. Gniotek z kulkami hydrożelowymi może zrobić dziecko: wciska kulki do balona.
  • W przypadku dużych: napełnij butelkę wybraną zawartością, np. kaszą manną. Napompuj balon i załóż go na otwór butelki. Przechyl butelkę i wsyp kaszę manną do balona. Wypuść resztę powietrza i zawiąż balon. Dziecko może wsypywać piasek do butelki, wrzucać kamyki, wybrać kolor brokatu.

 

Zrób gniotki z dzieckiem

Wiem, że wielu rodziców woli przygotować coś samodzielnie i produkt finalny wręczyć dziecku. Doskonale to rozumiem. ALE! Pomyśl, jak dużo wysiłku musi włożyć dziecko, by wykonać choć jednego gniotka:

  • asymetryczna koordynacja bilateralna (każda ręka robi co innego)
  • przekraczanie linii środka ciała
  • precyzyjne ruchy dłoni, chwyt pęsetowy, dysocjacja palców
  • koordynacja wzrokowo-ruchowa
  • kontrola siły nacisku
  • koncentracja
  • motywacja wewnętrzna – wykonanie zadania od początku do końca

Jaki wpływ na rozwój dziecka ma ten wysiłek? Asymetryczne ruchy mają znaczenie dla przewagi jednej półkuli nad drugą. Przekraczanie linii środka wpływa na obustronną koordynację, czyli płynną pracę prawej i lewej strony ciała. Precyzyjne ruchu dłoni, chwyt pęsetowy, dysocjacja palców, kontrola siły nacisku – czynności manipulacyjne, nauka pisania. Koordynacja wzrokowo-ruchowa przekłada się na przykład na naukę pisania i czytania. Koncentracja, motywacja wewnętrzna także wpływa m.in. na proces edukacji.

Daję je też podczas terapii ręki do ćwiczenia mięśni dłoni, ćwiczenia ruchów nadgarstka i dysocjacji palców (np. wciśnij środkowy palec w gniotek). Gdybym miała swoje dzieci, dawałabym je po prostu do zabawy, gniecenia i rozciągania. Nie mam jeszcze swoich dzieci, to rozdaję po rodzinie. 

 

 

Co dalej z gniotkami?

Tak przygotowane gniotki daj dziecku do zabawy, terapeuci używają ich podczas terapii integracji sensorycznej czy terapii ręki. Nie wszystkie dzieci będą chciały ich używać. Może to być kwestia profilu sensorycznego albo podejrzenie nadwrażliwości dotykowej. Jeśli pracujesz w przedszkolu bądź w szkole, możesz ich użyć do obserwacji zachowania dziecka, czy nie ma trudności, nad którymi warto popracować.

Uważam, że w każdej grupie przedszkolnej i klasie szkolnej powinny znajdować się zabawki manipulacyjno-sensoryczne (np. gniotki, myszki w serze, robaczywe jabłko, leniwce w pieńku, kosmici w meteorze) z kilku powodów: są odstresowujące, rozwijają małą motorykę, dostarczają bodźców dotykowych. 

 

Pozytywny wpływ gniotków:

  • zmysł dotyku
  • czucie głębokie (zmysł propriocepcji)
  • rozwój małej motoryki