19 kwietnia, 2021 W Inspiracje

Sensoryczne zabawy z patyka i sznurka

Jedna z najstarszych, najprostszych i najtańszych zabawek świata. W zabawie samodzielnej lub z rówieśnikami rozwija twórcze myślenie, wyobraźnię, komunikację, kompetencje społeczne. Jeśli wykorzystamy go w kreatywny sposób, może być cudownym narzędziem.

Praca z patykiem i sznurkiem jest genialna w swej prostocie. W zależności od ćwiczenia możemy pracować nad stabilizacją nadgarstków, wzmocnieniem różnych partii ciała, koordynacją wzrokowo-ruchową, czy też stymulować układ prioprioceptywny i przedsionkowy.

 

1. Zwijanie sznurka z figurką

Do patyka przywiązany jest sznurek, a do sznurka figurka lub jakaś zabawka. Dziecko zwija sznurek.

  • stabilizacja nadgarstków
  • naprzemienny wyprost i zgięcie nadgarstków
  • ćwiczenie małej motoryki
  • rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • w zależności od wariantu ćwiczenia: wzmacnianie obręczy barkowej, ćwiczenia równoważne, wzmacnianie mięśni brzucha

W ramach stopniowania trudności możesz używać różnej wielkości i wagi figurki oraz różne grubości sznurka. Dodatkowo dziecko może stać na podłodze, poduszce sensorycznej, podeście, równoważni lub leżeć z lekko uniesionymi rękami. Może to robić z otwartymi i zamkniętymi oczami. Możesz dodatkowo oporować sznurek: łapać, umieszczać przeszkody, przypiąć spinacze do odpinania.

*inspiracja „Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci” Klaudii Piotrowskiej-Madej i Agnieszki Żychowicz

 

 

2. Bujanie i zwijanie

Połóżcie koc na ziemi, dziecko kładzie się na nim. Podnieście koc za rogi do góry i delikatnie bujajcie na boki. Dziecko z wyciągniętymi do góry rękoma rozwija i zwija sznurek na patyku. Może też siedzieć. Na początku oczy otwarte, jeśli jest gotowe – oczy zamknięte.

W ramach stopniowania trudności możecie wprowadzić opowieść. Na przykład wspominacie ostatni wyjazd na wakacje i pogodę. Na silniejszy podmuch wiatru mocniej albo wyżej bujacie dziecko. Na wspomnienie burzy – delikatnie szarpiecie. Jeśli padał deszcz i macie jeszcze jedno dziecko: wrzuca do środka jakieś woreczki, piłeczki czy inne drobne, bezpieczne przedmioty.

  • stymulacja systemu przedsionkowego
  • stymulacja proprioceptywna
  • wzmacnianie obręczy barkowej
  • stabilizacja nadgarstków
  • ćwiczenie małej motoryki
  • obustronna koordynacja
  • praca w środkowej linii osi ciała

 

 

3. Przenoszenie figurki na boki

Dziecko opiera przedramiona na twardym podłożu – stolik / krzesło, skrzynia. Dłonie znajdują się poza przestrzenią podłoża (w powietrzu). Na palce dziecka nałożony jest sznurek z figurką / zabawką, a na podłodze znajdują się różnej wielkości i wysokości pojemniki. W środku mogą znajdować się także różne ciastoliny, które dodatkowo wymuszają dystrybucję różnego napięcia mięśni (figurka zatapia się w ciastolinę i trzeba ją wyciągnąć).

Zadaniem dziecka jest przenoszenie figurki / zabawki z jednego pojemnika do kolejnego.

  • stabilizacja nadgarstków
  • koordynacja oko-ręka
  • odwiedzenie i przywiedzenie nadgarstków
  • trafianie do celu z kontrolą wzrokową i bez kontroli wzrokowej

*inspiracja „Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci” Klaudii Piotrowskiej-Madej i Agnieszki Żychowicz

 

 

4. Malowanie gąbką przyczepioną do sznurka

Przed dzieckiem rozłóż arkusz papieru. Do patyka przywiąż sznurek, a do sznurka gąbkę. Zrób kleksy farby na arkuszu i poproś dziecko o namalowanie obrazu.

  • ćwiczenie ogólnorozwojowe
  • stabilizacja posturalna
  • ćwiczenie równowagi
  • wzmacnianie obręczy barkowej i nadgarstków
  • planowanie ruchów
  • przekraczanie linii środka ciała
  • twórcze myślenie

 

 

5. Kto zwinie pierwszy?

Proponujemy, jeśli dzieci są gotowe na element rywalizacji.

Dzieci siedzą na podłodze, opierają się o siebie plecami i zwijają sznurki z zabawki. Bardzo ważne jest to, by jednocześnie dbały o to, by cały czas czuć swoje plecy.

  • stabilizacja nadgarstków
  • ćwiczenie świadomości ciała
  • stymulacja proprioceptywna
  • przyjmowanie i dystrybuowanie nacisku
  • ćwiczenie małej motoryki

 

 

6. Uderzanie poruszającego się patyka

To nie jest ćwiczenie bicia się. Nie każdemu dziecku można to proponować.

Zadaniem dziecka jest trafianie w poruszający się patyk.

  • ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • dystrybucja odpowiedniego napięcia mięśni
  • planowanie motoryczne
  • trafianie do celu

 

 

7. Oblepianie patyka plasteliną / ciastoliną

Dziecko oblepia patyk plasteliną.

  • ćwiczenie małej motoryki
  • wzmacnianie mięśni rąk
  • obustronna koordynacja
  • rozwój estetyczny
  • stymulacja dotykowa