Szablony służą do utrwalania zdobytej wiedzy, prowadzenia działań matematycznych używając pomocy rozwojowych Montessori z matematyki i nie tylko. Mogą przydać się do pracy z dziećmi, które mają trudności z matematyką albo do twórczego wykorzystania z materiałami, które posiadacie w swoich domach.
W zestawie znajdują się:
Arkusze można wykorzystywać według własnych preferencji, czyli wybierasz ten, który Ci odpowiada i możesz go stosować zarówno do dodawania, odejmowania, dzielenia i mnożenia.
Jeśli posiadasz belki numeryczne, arkusz stanowi element powtórzenia i utrwalenia wiedzy. Dziecko ma za zadanie pomalować belki w odpowiadających pomocy rozwojowej kolorach. Belka 1 – na czerwono; belka 2 – jedna na czerwono, druga na niebiesko i tak do 10. Jeden to jedna jedność.
Staramy się w różnorodny sposób ćwiczyć liczenie do 10 oraz rozwijać świadomość, że każda liczba ma swoją wartość. Kolorowanie jest zadaniem rozwijającym małą motorykę oraz odpowiednie trzymanie narzędzia pisarskiego. Jeśli dziecko potrafi pisać oraz zna zapis graficzny cyfr – może obok belek napisać ich symbole.
Arkusz możesz używać w przedszkolu jako rozszerzenie belek numerycznych bądź w domu. Możesz go także używać na swój sposób – uwielbiam twórcze podejście do pomocy rozwojowych Montessori.
W metodzie Montessori dużo pomocy rozwojowych z edukacji matematycznej opiera się na kolorowych perłach, gdzie każdy koralik w systemie dziesiętnym ma swój odpowiedni kolor. Jest to arkusz, który pomoże dziecku zapamiętać odpowiadające łańcuszkom barwy.
Kolorowe perły wykorzystywane są do nauki nastek przy pomocy Tablicy Seguina I, ćwiczenia liczenia co którąś liczbę, gry w węża sumującego i odejmującego, tablicy mnożenia oraz prowadzenia działań na kolorowych perłach. Mogą też służyć do nauki liczenia w zakresie 10.
Znaczenie kolorów w metodzie Montessori:
Zadaniem dziecka jest pokolorowanie arkusza bądź wypełnienie go plasteliną.
Gdy dziecko zna już wartości i symbole liczb od 11 do 19 to może w ramach dodatkowego ćwiczenia pokolorować bądź wylepić plasteliną koraliki.
Praca przebiega tak samo jak w przypadku tablicy Seguina I, czyli dziecko jeśli chce lub potrzebuje dodatkowo poćwiczyć to koloruje lub wylepia plasteliną koraliki.
Dziecko liczy koraliki na liczydle, zapisuje ilości, dziesiątki, setki i tysiące na arkuszu, prowadzi działania matematyczne przy pomocy liczydła i arkusza.
Arkusz do dodawania, odejmowania, dzielenia i mnożenia na złotych perłach, czyli na spektakularnej pomocy rozwojowej jaką jest BANK.
Rodzic zapisuje działanie na dole w czarnych kratkach np. 1263 + 2414. Dziecko stawia „x” dla każdej liczby w odpowiednich kategoriach. Na koniec liczy punkty (czyli „x”) w każdej kategorii. Zliczone w ten sposób „x” dają wynik równania.
Rodzic zapisuje równanie na papierze. Następnie układa odpowiednią ilość koralików na tablicy matematycznej. Liczy ilość koralików i zapisuje wynik.
Praca z pomocami rozwojowymi z matematyki będzie zaprezentowana podczas webinariów. Będą w regularnej sprzedaży na mojej stronie internetowej. Pierwsze webinarium będzie o pomocach rozwojowych w zakresie 1 – 10.
Szablony są przygotowane w formacie PDF. Najlepiej wydrukować na papierze o grubej gramaturze.