16 września, 2021 W Inspiracje

Sześć pomysłów na kreatywne zabawy z wykorzystaniem Sensorycznego Liczydła 100

Sensoryczne liczydło 100 cieszy się dużym zainteresowaniem, jest pomocą w poznawaniu matematyki i wartości liczb poprzez zmysły. Pomoc ta wspiera rozwój małej motoryki, a co z tym związane zmysł dotyku – największy układ sensoryczny. Kolejnym zmysłem, który stymulujemy dzięki sensorycznej zębatce jest zmysł wzroku, dzięki któremu możemy koncentrować się na tym, co chcemy rozumieć, to co widzimy: rozmiar, kształt, położenie przedmiotów.

Rozwój małej motoryki jest niezbędny do pisania, wycinania po linii, czyli większości szkolnych zadań i codziennych czynności tj. trzymanie kredki, ołówka, obracanie kartek papieru, cięcie nożyczkami, rozpinanie i zapinanie guzików.

Obecnie obserwujemy wiele dzieci z zaburzeniami motoryki małej, niezgrabnie chwytające rzeczy, którym brakuje siły i koordynacji. Wiele dzieci również szybko zniechęca się do zadań przedszkolnych, szkolnych czy domowych, w tym poznawania matematyki.

 

Jak wykorzystać liczydło?

Dzięki pracy z Sensorycznym Liczydłem możemy zachęcić dzieci i rodziców oraz nauczycieli do ćwiczenia motoryki małej i matematyki w sposób przyjemny, gdzie w sytuacji stolikowej mogłoby odebrać jako nudne lub trudne. Niżej przedstawiam kilka pomysłów.

 

Papierowe kostki

Do zabawy stworzyłam kostki papierowe (może być zwykła kostka do gry planszowej) – jedna w kropki od 1 do 6, druga w cyfry 1 od 6. Dziecko wyrzuca liczbę na kostce, wyszukuje cyfrę na przygotowanych kartkach i układa na liczydle. To łatwiejsza opcja przygotowana przeze mnie dla dzieci w młodszej grupie przedszkolnej, dla starszych dzieci zachęcam stworzyć większe liczby, do 100 możemy się śmiało bawić J

 

Sensoryczna pizza

Narysowane kawałki pizzy przyozdobione kropkami, dziecko losuje kawałek pizzy i układa jego wartość na liczydle, tutaj pobawić się możemy w odejmowanie i dodawanie, dziecko może losować 2, 3, 4… kawałki pizzy, sumuje, układa wartości, może być każda innych kolorem, zliczać, możliwości jest bardzo dużo.

 

Biedronkowe liczenie

Biedronki z kropeczkami narysowanymi na skrzydełkach, skrzydełka biedronki mogą mieć taka samą liczbę kropek, lub na dwóch skrzydełkach inne wartości, dziecko układa na liczydle wartości kropek.  Dla urozmaicenia możemy wykonać kartki z cyframi umożliwiające dopasowanie biedronkowych kropek do wartości na kartce.

 

Arbuzowe liczenie

Rysunek połowy arbuza podzieliłam na pół, z jednej strony narysowane są pestki arbuza, z drugiej cyfra, dziecko szuka par, odpowiednik cyfry z ziarenkami układa na liczydle.

 

Więcej, mniej, tyle samo

Do tej zabawy będą potrzebne nam znaki większości, mniejszości, równa się. Układam dziecku nad liczydłem cyfry po 2 stronach liczydła, dziecko ma ułożyć odpowiednią liczbę kulek sensorycznych, po czym pośrodku liczydła kładzie znak.

 

Zębatkowe jeże

Na obrazku jeża zaznaczona jest cyfra. Układamy dziecku 4 jeże na około liczydła, dziecko ma za zadanie ułożyć taką samą liczbę kulek pasującą do cyfry zapisanej na jeżyku.

 

Korzyści z zabawy

Możliwości pracy z tą pomocą rozwojową jest bardzo dużo. Sensoryczne Liczydło pozwala nam na zabawy w zakresie 100. Dzięki ograniczonej przestrzeni, dotykowi, wzrokowi, możemy bawić się matematyką, wspierając zmysły i rozwijając przy tym:

  • chwytanie palcem wskazującym i kciukiem (chwyt szczypcowy)
  • poruszanie przedmiotami w dłoni
  • usprawnianie motoryki małej
  • umiejętności wzrokowe
  • liczenie
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej

 

thumb

O autorze: mgr Paulina Frąckiewicz

Terapeuta Integracji Sensorycznej, Terapeuta Ręki, Terapeuta Treningu Umiejętności Społecznych. Nauczyciel wczesnoszkolny i przedszkolny, oligofrenopedagog. Posiada doświadczenie w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pracuje w przedszkolu terapeutycznym dla dzieci z autyzmem. Mama 2 wspaniałych dzieci, szczęśliwa żona. Uwielbia pracę z dziećmi, kocha podróże, a w międzyczasie poszerza swoją wiedzę o kolejne kursy.