Są ogromnym wsparciem dla rodziców wtedy, kiedy dziecko zaczyna interesować się literami, czyli mniej więcej od 3 roku życia. Za pomocą trzech zmysłów: wzroku, dotyku i słuchu poznają dźwięki i graficzny zapis liter. Widzę literę, słyszę, dotykam i wypowiadam dźwięk.
Nadchodzi dla każdego dziecka odpowiedni czas, kiedy ma łatwość, chęć i pasję do poznawania liter. Potrzeba cierpliwości i zaufania do dziecięcego tempa rozwoju.
Szorstkie litery prezentujemy dziecku po wielu grach dźwiękowych, kiedy już potrafi wyodrębnić pojedyncze dźwięki z wyrazów. Różne prezentacje pomocy rozwojowej obejrzysz w moim kursie online „Montessori dla początkujących”.
Prezentacja pomocy rozwojowej:
- Przed prezentacją dziecko myje ręce w ciepłej wodzie, aby wyostrzyć zmysł dotyku w palcach.
- Jednego dnia dziecko uczy się dźwięków i symboli 3 liter.
- Uczymy dzieci dźwięków fonetycznych, nie nazw liter.
- Kształt liter obrysowujemy dwoma palcami, ponieważ na późniejszym etapie te dwa palce biorą udział w pisaniu.
- Podczas pierwszej prezentacji wybierz litery, które różnią się od siebie dźwiękiem oraz kształtem, np. a, t, m.
- Przeprowadź lekcję trójstopniową (najpierw obrysuj kształt, potem powiedz dźwięk litery) opisaną z boku.
- Po skończonej pracy odłóżcie litery na odpowiednie miejsce. Jednego dnia pracujcie z maksymalnie 3 literami. Jak już zaczynamy uczyć liter to robimy to codziennie. Powtarzamy najpierw te, które dziecko już zna, utrwalamy. Dopiero po tym procesie wprowadzamy nowe.
Cel:
- nauka dźwięków liter
- nauka kształtów liter
- przygotowanie do nauki pisania
Kontrola błędu:
- dotyk
- wymawianie dźwięku
- wzrokowe rozpoznawanie liter
Wiek dziecka:
Przygotowanie pomocy rozwojowej:
- Lista zakupów:
- 2 metry żółtego drobnoziarnistego papieru ściernego w rolce (gramatura: P80 będzie dobra)
- 10 – 12 arkuszy A3 papieru introligatorskiego o grubości 1,5 mm (na 32 litery)
- niebieska farba akrylowa albo spray akrylowy
- czerwona farba akrylowa albo spray akrylowy
- nożyczki
- patyczki do uszu / cienki pędzelek
- klej do drewna, np. Rakol
- Wymiary i kolory tabliczek dla małych liter pisanych:
Aby oszczędzić sobie pracy, najlepiej jest najpierw pomalować arkusze tektury introligatorskiej, a dopiero potem odrysować tabliczki. Mniej tabliczek będzie koloru czerwonego, więcej niebieskiego.
Odrysowane tabliczki na tekturze introligatorskiej wycinamy. Możemy poprosić małą drukarnię o wycięcie – będą wtedy równe i gładkie brzegi. Można też wyciąć samemu gilotyną albo bardzo ostrymi nożyczkami lub nożykiem.
- 16 szt. o wymiarach 12×16 cm – 8 czerwonych (a, e, i, o, ó, u, ą, ę) i 8 niebieskich (c, ć, r, s, ś, z, ź, ż) + x, v (2 dodatkowe niebieskie tabliczki)
- 4 szt. o wymiarach 12×19 cm, wszystkie niebieskie (m, n, ń, w) + dwuznaki (dodatkowe 7 kart)
- 11 szt. o wymiarach 19×16 cm – 1 czerwona (y), 10 niebieskich (b, d, g, h, j, k, l, ł, p, t) + q (jedna dodatkowa niebieska tabliczka)
- 1 szt. o wymiarach 24×16 cm – niebieska (f)
* Dla wielkich liter pisanych i drukowanych najlepiej zastosować jedną wielkość: 24 x 16 cm.
- Przygotowanie liter:
- wydrukuj szablon liter w drukarce (W plikach PDF znajdują się małe i wielkie litery pisane oraz wielkie litery drukowane – wybierz ten plik, który Cię interesuje. Ponadto znajdują się tam takie litery jak: q,x,v oraz dwuznaki: rz, ch, sz, cz, dz, dż, dź – do dalszego wprowadzania.
- wytnij litery
- odwrócone litery odrysuj na odwrocie papieru ściernego
- wytnij litery w papierze ściernym
- Przygotowanie szorstkich liter:
- za pomocą patyczków do uszu nanieś klej na litery i przyklej do wyschniętych tabliczek
Koszt samodzielnego wykonania małych szorstkich liter to około 60 zł (najdroższy jest klej i wycinanie tektury introligatorskiej w małej drukarni).
Pobierz szablon kart w PDF
Lekcja trójstopniowa:
1 etap – nazwanie przedmiotu przez osobę dorosłą (To jest…)
Połóż przed dzieckiem pierwszą literę. Dwoma palcami obrysuj jej kształt, potem powiedz jej dźwięk. Dziecko robi to samo. Powtórz tę czynność z pozostałymi dwiema literami.
2 etap – rozpoznanie (dorosły mówi polecenia, dziecko realizuje – pokaż mi, dotknij, zapukaj, podmuchaj)
Połóż tutaj literę „m”, weź do ręki literę „a”, przesuń „t”, daj mi „m”. Ten etap musi być długi.
3 etap – zapamiętanie – dziecko nazywa przedmiot (Co to jest?)
Kładziemy pierwszą literę przed dzieckiem i pytamy: „Jaka to litera?”. To samo robimy z pozostałymi.