fbpx
4 grudnia, 2019 W Materiały PDF

Szorstkie litery – przygotuj swój zestaw [PDF]

Są ogromnym wsparciem dla rodziców wtedy, kiedy dziecko zaczyna interesować się literami, czyli mniej więcej od 3 roku życia. Za pomocą trzech zmysłów: wzroku, dotyku i słuchu poznają dźwięki i graficzny zapis liter. Widzę literę, słyszę, dotykam i wypowiadam dźwięk.

Nadchodzi dla każdego dziecka odpowiedni czas, kiedy ma łatwość, chęć i pasję do poznawania liter. Potrzeba cierpliwości i zaufania do dziecięcego tempa rozwoju.

Szorstkie litery prezentujemy dziecku po wielu grach dźwiękowych, kiedy już potrafi wyodrębnić pojedyncze dźwięki z wyrazów. Różne prezentacje pomocy rozwojowej obejrzysz w moim kursie online „Montessori dla początkujących”.

 

Prezentacja pomocy rozwojowej:

  1. Przed prezentacją dziecko myje ręce w ciepłej wodzie, aby wyostrzyć zmysł dotyku w palcach.
  2. Jednego dnia dziecko uczy się dźwięków i symboli 3 liter.
  3. Uczymy dzieci dźwięków fonetycznych, nie nazw liter.
  4. Kształt liter obrysowujemy dwoma palcami, ponieważ na późniejszym etapie te dwa palce biorą udział w pisaniu.
  5. Podczas pierwszej prezentacji wybierz litery, które różnią się od siebie dźwiękiem oraz kształtem, np. a, t, m.
  6. Przeprowadź lekcję trójstopniową (najpierw obrysuj kształt, potem powiedz dźwięk litery) opisaną z boku.
  7. Po skończonej pracy odłóżcie litery na odpowiednie miejsce. Jednego dnia pracujcie z maksymalnie 3 literami. Jak już zaczynamy uczyć liter to robimy to codziennie. Powtarzamy najpierw te, które dziecko już zna, utrwalamy. Dopiero po tym procesie wprowadzamy nowe.

 

Cel:

  • nauka dźwięków liter
  • nauka kształtów liter
  • przygotowanie do nauki pisania

 

Kontrola błędu:

  • dotyk
  • wymawianie dźwięku
  • wzrokowe rozpoznawanie liter

 

Wiek dziecka:

  • od 3 lat

 

Przygotowanie pomocy rozwojowej:

  1. Lista zakupów:
  • 2 metry żółtego drobnoziarnistego papieru ściernego w rolce (gramatura: P80 będzie dobra)
  • 10 – 12 arkuszy A3 papieru introligatorskiego o grubości 1,5 mm (na 32 litery)
  • niebieska farba akrylowa albo spray akrylowy
  • czerwona farba akrylowa albo spray akrylowy
  • nożyczki
  • patyczki do uszu / cienki pędzelek
  • klej do drewna, np. Rakol

 

  1. Wymiary i kolory tabliczek dla małych liter pisanych:

Aby oszczędzić sobie pracy, najlepiej jest najpierw pomalować arkusze tektury introligatorskiej, a dopiero potem odrysować tabliczki. Mniej tabliczek będzie koloru czerwonego, więcej niebieskiego.

Odrysowane tabliczki na tekturze introligatorskiej wycinamy. Możemy poprosić małą drukarnię o wycięcie – będą wtedy równe i gładkie brzegi. Można też wyciąć samemu gilotyną albo bardzo ostrymi nożyczkami lub nożykiem.

  • 16 szt. o wymiarach 12×16 cm – 8 czerwonych (a, e, i, o, ó, u, ą, ę) i 8 niebieskich (c, ć, r, s, ś, z, ź, ż) + x, v (2 dodatkowe niebieskie tabliczki)
  • 4 szt. o wymiarach 12×19 cm, wszystkie niebieskie (m, n, ń, w) + dwuznaki (dodatkowe 7 kart)
  • 11 szt. o wymiarach 19×16 cm – 1 czerwona (y), 10 niebieskich (b, d, g, h, j, k, l, ł, p, t) + q (jedna dodatkowa niebieska tabliczka)
  • 1 szt. o wymiarach 24×16 cm – niebieska (f)

* Dla wielkich liter pisanych i drukowanych najlepiej zastosować jedną wielkość: 24 x 16 cm.

 

  1. Przygotowanie liter:
  • wydrukuj szablon liter w drukarce (W plikach PDF znajdują się małe i wielkie litery pisane oraz wielkie litery drukowane – wybierz ten plik, który Cię interesuje. Ponadto znajdują się tam takie litery jak: q,x,v oraz dwuznaki: rz, ch, sz, cz, dz, dż, dź – do dalszego wprowadzania.
  • wytnij litery
  • odwrócone litery odrysuj na odwrocie papieru ściernego
  • wytnij litery w papierze ściernym

 

  1. Przygotowanie szorstkich liter:
  • za pomocą patyczków do uszu nanieś klej na litery i przyklej do wyschniętych tabliczek

 

Koszt samodzielnego wykonania małych szorstkich liter to około 60 zł (najdroższy jest klej i wycinanie tektury introligatorskiej w małej drukarni).

Pobierz szablon kart w PDF

 

 

Lekcja trójstopniowa:

1 etap – nazwanie przedmiotu przez osobę dorosłą (To jest…)

Połóż przed dzieckiem pierwszą literę. Dwoma palcami obrysuj jej kształt, potem powiedz jej dźwięk. Dziecko robi to samo. Powtórz tę czynność z pozostałymi dwiema literami.

2 etap – rozpoznanie (dorosły mówi polecenia, dziecko realizuje – pokaż mi, dotknij, zapukaj, podmuchaj)

Połóż tutaj literę „m”, weź do ręki literę „a”, przesuń „t”, daj mi „m”. Ten etap musi być długi.

3 etap – zapamiętanie – dziecko nazywa przedmiot (Co to jest?)

Kładziemy pierwszą literę przed dzieckiem i pytamy: „Jaka to litera?”. To samo robimy z pozostałymi.