2 września, 2021 W Inspiracje

Zabawa wspierająca adaptację dzieci w przedszkolu

Wrzesień to początek przedszkolnej przygody. Nasze dzieci czeka wiele nowych wyzwań, doświadczeń, sytuacji. Poznawanie nowych miejsc, kolegów, nauczycieli.  Najlepszym sposobem na pomoc dzieciom w czasie adaptacji jest zabawa. Dzięki niej zwiększamy zaangażowanie dziecka w otaczającą je przestrzeń.

Do nauczycieli należy zainteresowanie wychowanków zadaniami. Wchodząc w interakcje z dziećmi, czekamy na informację zwrotną, która może pomóc nam stwierdzić, czy dziecko jest zainteresowane i cel przez nas założony jest realizowany. Dziecko, które nie jest zaangażowane w zabawę może odbierać daną aktywność jako zbyt długą, skomplikowaną. Do nas, nauczycieli należy zaadaptowanie zabawy tak, aby przyciągnąć uwagę wychowanków, pokazać różne rodzaje aktywności, tj. sensoryczne, motoryczne. Dziecko ma zrozumieć proste zasady zabaw tradycyjnych, samodzielnych oraz zajęcia w parach/grupach.

 

Sensoryczna ścieżka „rękawiczki”

To propozycja zabawy, dzięki której zaangażujesz całą grupę. Do wykonania ścieżki będziesz potrzebować: rękawiczki silikonowe (mogą być bawełniane, ewentualnie skarpety); groch, piasek, kaszę; gumki recepturki; marker. Napełnionym rękawiczkom możemy nadać nazwy lub dorysować buźki.

Zadaniem dzieci jest ułożenie rękawiczek w węża (prosty, zawijany), chodzenie stopa za stopą, skakanie od początku do końca, na boki, skakanie w tył, chodzenie z zamkniętymi oczami, ręce przed sobą, nad głową, skrzyżowane ręce na klatce piersiowej, założone na biodrach, chód na palcach, na piętach, niosąc przedmiot na głowie. Jedno dziecko może pokazywać sposób na przejście, inne wykonuje polecenie. Jeśli grupa dzieci jest liczna, można ułożyć wijącą się linę, a dzieci mogą iść trzymając się za ręce.  Z naszych stworków rękawiczkowych można zrobić górę i przeskakiwać, trafiać do celu. Można iść szybko, wolno. Możliwości są niemal nieograniczone!

 

Jakie są zalety tej ścieżki sensorycznej?

Świetna zabawa, dzieci tworzą swoją „postać rękawiczkową”, osiągają swoje cele, stymulacja wzrokowa, proprioceptywna, przedsionkowa, świadomość obecności innych osób, praca nad kontrolą mięśni, koordynacja oko-ręka, planowanie motoryczne, różnicowanie, zmiany pozycji, różnicowanie pojęć „szybko, wolno”,  słuchanie wskazówek werbalnych.

Poruszanie się i zmiany pozycji powiązane są z poczuciem bezpieczeństwa, każdy ruch świadomie wykonany wpływa na pewność dziecka. Przedszkole to doskonały czas, aby nasze dzieci mogły doświadczać świata, poznawać swoje ciało i czuć się z nim dobrze i pewnie, co przekłada się na kontakty m.in. z rówieśnikami.

Dobrej zabawy. 🙂

thumb

O autorze: mgr Paulina Frąckiewicz

Terapeuta Integracji Sensorycznej, Terapeuta Ręki, Terapeuta Treningu Umiejętności Społecznych. Nauczyciel wczesnoszkolny i przedszkolny, oligofrenopedagog. Posiada doświadczenie w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pracuje w przedszkolu terapeutycznym dla dzieci z autyzmem. Mama 2 wspaniałych dzieci, szczęśliwa żona. Uwielbia pracę z dziećmi, kocha podróże, a w międzyczasie poszerza swoją wiedzę o kolejne kursy.

Inspiracja: 

Ayres Jean A. – Dziecko a integracja sensoryczna